Evolutia Populatiei dupa domiciliu 2008-2014, in procente, pe localitati

  

Observatii

Se observa o scadere a populatiilor municipiilor si oraselelor de interes judetean sau national. Numai 6 resedinte de judet au inregistrat in 2014 o crestere a populatiei dupa domiciliu fata de anul 2008: Iasi, Vaslui, Bistrita, Sibiu, Cluj-Napoca, Alba Iulia.

Municipiul Bucuresti are una dintre cele mai accentuate pierderi de populatie din cauza dezvoltarii zonei periurbane din judetul Ilfov, populatia migrand cu domiciliu in orasele si comunele din acest judet, dar pastrandu-si in proportie foarte mare locurile de munca in Municipiul Bucuresti.

Din totalul oraselor si municipiilor (inclusiv Municipiul Bucuresti), numai 73 (23%) au inregistrat o crestere a populatiei in perioada 2008-2014. In mod similar, din cele 2861 de comune, numai 830 (29%) au inregistrat o crestere a populatiei in 2014 fata de 2008.

Populatiile urbane si rurale totale au ramas practic neschimbate din punct de vedere procentual, diferenta fiind intre 2014 si 2008 de -1.55%, respectiv -0.44%, in concordanta cu trendul national care este de asemenea negativ, diferenta intre 2014 si 2008 fiind de -1%. De asemenea din totalul de 3181 UAT-uri studiate, 211 au o evolutie nula (+/-0%), iar 2080 dintre acestea au o evolutie care variaza intre +5% si -5%, acestea fiind variatii foarte mici.

Din totalul localitatilor, in anul 2014, 90 de localitati aveau o populatie dupa domiciliu sub 1000 de locuitori, 698 de localitati sub 2000 de locuitori, iar dintre acestea din urma 57 au scazut sub 2000 de locuitori in perioada 2008-2014.

Metodologie

Populatia dupa domiciliu este un factor important pentru autoritatile publice locale, deoarece in Romania plata taxelor si impozitelor locale se realizeaza in localitatea de domiciliu, o parte dintre acestea contribuind la veniturile autoritatilor publice locale. In mod logic o scadere a populatiei dupa domiciliu va duce la contractarea veniturilor administratiei locale. Acest lucru este foarte important pentru unitatile adminsitrativ-teritoriale mici, acestea fiind dependente in mod accentuat de alocarile facute la nivel central.

Pentru realizarea hartii au fost folosite datele referitoare la populatia dupa domiciliu la 1 iulie pentru perioada 2008-20141. Datele au fost extrase din baza de date TEMPO Online a Institutului National de Statistica.

Limitele administrative au fost extraase din baza de date a unitatilor adminsitrativ-teritoriale  disponibila prin intermediul GEOPORTAL al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si site-ul data.gov.ro.

 

1 - In urma analizei s-a observat ca in cazul comunei Orasul Nou populatia a scazut in decursul unui an calendaristic (1 iulie 2009 - 1 iulie 2010) cu aprozimativ 50%, acest lucru fiind putin probabil. In urma investigatiilor s-a constat ca in anul 2010 comuna Orasul Nou a fost impartita in doua comune: Orasul Nou si Racsa. In cazul celei din urma s-a observat de asemenea ca datele referitoare la populatie sunt disponibile incepand cu anul 2010. Drept urmare, pentru a pastra proportiile reale ale populatiilor celor doua comune, calculul evolutiei populatiilor acestora s-a realizat pentru perioada 2010-2014.

Autor: Alexandru F. Ghita, alexandru.ghita@cdut.ro.

Copyright: Toate imaginile/hartile sunt proprietatea Centrului pentru Dezvoltare Urbana si Teritoriala. Aceste pot fi folosite numai in cazul in care logo-ul organizatiei este vizibil si sursa este citata corespunzator.

Pentru a cita acest document: Centrul pentru Dezvoltare Urbana si Teritoriala (2015) Evolutia populatiei dupa domiciliu 2008-2014, in procente, pe localitati. Sursa: www.cdut.ro.